20 mrt. 2014

Tiramisu met appel en een vleugje limoen (Zwangerschap-proof)

Een luchtige zomers dessertje, daar had ik echt eens zin in. Eigenlijk vorige week al, maar ik vond de tijd niet. Gister heb ik er mij dan aan gewaagd, want vorige week had ik beloofd dat er deze week een receptje online kwam. Verder is dit recept ook echt gericht op mij, zonder eieren want zoals jullie weten ben ik zwanger en bereidingen met rauwe eieren raden ze af. 








Nodig:
  • Mascarpone 250 g 
  • Griekse yoghurt 125 g
  • Slagroom (bus slagroom) 100 g
  • vanillesuiker 40 g
  • Fijne suiker 40 g
  • Limoenen 6 stuks
  • Lange vingers (boudoirs) klein pak
  • Gelatine 3 grote blaadjes
  • Appels (groen met rode, zoet) 2 kleine


Bereiding:

  • Schil de appel en snij deze in hele kleine blokjes, vervolgens pers je drie limoenen uit. Dit sap giet je over de appels en laat dit even trekken.
  • Doe de Mascarpone, yoghurt, vanillesuiker en de fijne suiker samen. Mix dit dan tot een luchtige, stevige massa.( Met de mixer)
  • Nu spuit je de slagroom in een potje en schep dit zachtjes door de massa van mascarpone.
  • Ondertussen laat je de gelatine weken in een klein potje met lauw water.
  • Uit witte massa schep je één grote lepel en dit doe je in een pannetje. Laat dit pannetje zachtjes opwarmen, ondertussen is de gelatine goed zacht. Knijp deze dan uit en doe het bij de warme vloeistof en los het goed uit.
  • Vervolgens doe je de warme massa bij de koude en roeren goed onder elkaar. Merk je dat je massa terug zacht wordt, dan mix je deze terug tot een stevige massa. ( Dit gebeurde bij mij)
  • Pers nog eens drie limoenen uit, deze dienen voor de koekjes in de deppen. (Je kan er ook nog altijd een scheutje Limoncello bij doen, ik koos voor zonder.)
  • Nu gaan we dit in glaasjes doen.
  • Dep je koekjes in het sapje, dit is de onderste laag. 
  • Als tweede laag kies ik voor de mascarpone-yoghurt mix. 
  • Mijn derde laag zijn appels (zie dat je niet te veel vocht mee schep)& vierde laag terug de mascarpone-yoghurt mix. 
  • Op het einde werk ik mijn tiramisu af met kruimels van mijn koekje.

Tip: laat het zeker zes uur in de koelkast rusten dan is het op zijn lekkerst. De koekjes zijn dan lekker plat en het mengsel is dan lekker stevig.


Dit was een variatie van mij op de tiramisu, lekker luchtig voor in de warme dagen. Mmm heb er al zin in, in die zomerse avonden met BBQ en dit als lekker dessertje. Spijtig genoeg moet ik hiervoor nog eventjes wachten. De avonden koelen op het moment nogal af en de zonnige dagen zijn schaars. Maar ik ga vandaag toch lekker genieten van het zonnetje, zo dadelijk komt 't liefje thuis van het werk en staat er een lekker brunch te wachten op de tuintafel. Ohh wat hou ik van de zon.




Liefs Miehhke Xx

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen